19 juli 2009

Svininfluensan

Jag vill be alla mina favvobloggare på listan att förlåta mig. För att jag inte läser era bloggar så ofta.
Min datortid går till att jaga upp artiklar om SVININFLUENSAN.
Jag är skiträdd för svininfluensan. SKITRÄDD! Så fort jag läser om svineriet får jag kramp imagen, som jag skrivit om för några dar sen.
Jag funderar hela tiden på hur fan vi ska komma undan. Har inte kommit på en enda vettig lösning. Bo hos svärisarna är i dagsläget det bästa, här är man hundra procent isolerad från omvärlden, närmaste grannen är en kilometer bort och det är gammelmormor och hennes katt.
Men svärisarna skulle dö en svårare död än värsta svindöden, om vårat pack anlände. Därför har jag inte nämnt denna nödplan, än.
Så nu vet ni, vad jag gör när jag inte läser bloggar.
Eller är ute i det vackra sommarvädret.

10 kommentarer:

Suzan sa...

Det bästa för att bli av med skiten är att utsätta sig för det!!

Anonym sa...

Eller varför inte vaccinera sig helt enkelt?
Mia

Anonym sa...

Det finns inget vaccin tillgängligt än. Klart man är skiträdd. Hela världen går mot värsta kaoset verkar det som.
Maikken

Ylva sa...

Var inte orolig gumman ,, är en vanlig influensa med samma symptom och samma dödlighet på under 0.4 % se http://svininfluensan.com

Anne sa...

Nej vaccinet börjar de väl ge i september? Och till jul har alla fått, kanske...
Det är stor risk att smittas innan det, särskilt med småbarn.
PLUS att vaccinet inte ger fullt skydd!

Madlar sa...

Ta det lugnt! Drabbar ffa yngre personer o där platsar väl varken du eller jag nu för tiden ;)

Anonym sa...

Inte går hela världen mot värsta kaoset heller....lite influensa är väl inte så farligt heller.
Finns värre sjukdomar man kan drabbas av.
/Mia

Anne sa...

Jag bryr mig inte för egen eller gubbens del, det är BARNEN jag är orolig för! Vincent som alltid är sjuk, han kommer däcka direkt!
Jag tror också det blir kaos av det här- inget att underskatta i alla fall!

Amanda sa...

Anne, min svärfar är professor i virologi och detta måste vi acceptera utan att få panik eller bli dramatiska: Vid denna tid nästa år har 30% av europas befolkning drabbats. En på 10 000 drabbade har dött. Vi kommer alltså ALLA (i princip) att drabbas. Men färre kommer att dö än vad som dör vid en 'vanlig' flunsa-säsong. Med andra ord: En rejäl flunsa skördar ALLTID dödsoffer. Gamla och klena människor och små små (redan sjuka) bebisar t ex.

Anne sa...

Alla dessa siffror, uträkningar, kalkyler och antaganden är bland annat det som gör mig så rädd. Den berömda OVISSHETEN.
Det mesta kring svininfluensan är ju ovisst, i alla fall i dagsläget.
Att INTE VETA gör mig alltid rädd.

Och fler MÄNNISKOR dör i den här influensan eftersom så många fler kommer bli smittade. Jag stirrar på den läskiga siffran- inte på procenten, hänger ni med?

Jag är så rädd för att man ska söka hjälp för sent- att barnen till exempel drastiskt ska bli sämre och få skador på tex luftrören ellerlungorna!

Jaja, man kan skriva och spekulera i all evighet. Det är ju ändå lotteri i slutändan, som med allt annat!