31 december 2008

Årets vidrigaste dag



Jag har i en timme försökt hitta en bild från en nyårsafton i mitt liv. Det här var den enda jag hittade!
Den är från 1994 tror jag. En liten middag i stan med några killar från Milano som kom på besök. Vi åt en middag och stod på ett tak och glodde på fyrverkerier, sen var det över.

Nyårsafton är årets vidrigaste dag, alla kategorier. Jag har aldrig haft en riktigt lyckad nyår. Aldrig. Jo förresten EN, när min syster och jag var i Prag år 20001. Det är nog enda gången som det varit trevligt och lyckat rakt igenom. Antingen har de varit katastrofala eller vansinnigt tråkiga.
Jag får fruktansvärd ångest på nyårsafton. Ont i magen. Jag är ledsen och känner mig ensam. Jag blir en riktig BITTERFITTA. Jag spottar på alla glassiga bilder på lyckliga människor i glitterkläder som sitter vid låååångbord och gurglar ikapp. Äter god mat, som nån annan glad jävel lagat. Skålar i spinkiga glas. Jag spyr på alla människor som springer i mataffären för att lasta vagnen full med skit som ska skitas ner i toan imorgon. VOMERAR över alla vinröda sammetsklänningar med strass, äckliga lånhandskar och matchande små aftonväskor i kärringaffärerna.

Här sitter jag, oduschad och fullkomligt ofestlig. Häxan Surtant. Med ungar som tjatar om raketer som de aldrig orkar vänta på ändå.
Ingen skumpa, inget glitter, inga klingande skratt.
Och inga vänner.
På nyår tycker jag synd om mig själv. Och slipar på ett vidrigt nyårsrim som jag ska bjuda på lite senare.

5 kommentarer:

Bloggfröken sa...

Jamen eller hur! Nyårsafton är årets absolut hemskaste dag. Sannerligen ingenting att fira... Men skål på dig i alla fall!
/Linda i Östersund

Anonym sa...

Du, det var riktigt skönt att läsa det där. Precis så känner jag med.
Lägger dessutom till att nyårsdagen är snudd på ännu värre, då ligger liksom hela världen nere och man bara väntar i ångest på att dagen ska ta slut /Malou

Anonym sa...

Min kompis barn har alltid sovit som stockar, så de har brukat skippat det hela helt. Nu när barnen börjar fatta har de gått ut och tänt ett par tomtebloss, ropat Gott nytt år och sen gått och lagt sig vid 9 som vanligt.
Så kan man också göra. :-)

Bloggullet sa...

Äntligen någon som känner som jag, att nyårsafton är årets mest ångestladdade dag. Nu är jag inte ensam.
Kram

Anonym sa...

Själv håller jag inte med.
Tycker att Nyårsaftonen är hur mysig som helst.
Vi började nyårsdagen med att spela innebandy och sedan hade vi staffet runt en hinderbana i en gymnastikhall som min syster hade hyrt. Vi var 8 vuxna och 6 barn.
Tjejerna mot killarna, och gissa vilka som vann!? Jo vi tjejer :-D
Sedan bastade vi hemma hos min syster.
Till Nyårsmiddag åt vi Tapas. Varje familj hade gjort 2-3 rätter var. Blev en succé och hur gott som helst.
När det började närma sig tolvslaget klädde vi alla på oss och gick ut.
Och istället för att bränna av en massa raketer. Skickade vi upp 4 st. "luftballonger" Stilla, tyst och stämningsfullt steg de mot himlen.
Sedan gick vi in och dansade enda tills gryningen.
Så jag lovar att Nyårsaftonen kan vara hur underbar som helst. Hoppas att ni alla får uppleva det någon gång.
Gott Nytt År! :-D