31 augusti 2009

Långt om svinis

Jag skriver idiotiska inlägg om fladderfittor, trosor och crepes. Men egentligen tänker jag bara på svininfluensan. När jag fick veta att det första dödsoffret troligen hade svinis fick jag för en sekund så ont i magen att jag höll på att ramla omkull. Mr T informerade det här i telefonen, när jag stod på apoteket och konstaterade att allt med sprit fortfarande var slut. Jag blev helt matt. Och så in i helvete rädd!
Jag är besatt av svinis. Scrollar bort alla andra nyheter och letar bara under rubriken "Svininfluensan" och "Den nya influensan". Letar siffror, statistik, analyser, rapporter...
Det här har gått överstyr i mitt huvud, jag är inte sen att erkänna. Jag håller fan andan när folk kommer för nära!
När presskonferensen kom upp på Aftonbladets hemsida fick jag ett tryck över bröstet och blev alldeles matt. Det är klart att jag visste att det skulle komma dödsfall i Sverige och det här är inte det sista- långt i från. Ändå blev jag chockad av nyheten!
Jag vill inte gå in på nyhetssiter men jag kan inte låta bli. Jag dras som en magnet till de stora rubrikerna. Jag borde spärra datorn från alla sidor som skriver om svinis.
Jag är väldigt rädd, det har ni säkert listat ut vid det här laget. Tänk att man kan bli så dålig att man dör inom nån timme! Det är min största skräck: att man plötsligt går från sjuk till död, innan man ens fått hjälp.
Nu hökar jag över barnen, så klart. Håller stenkoll på handtvätt och handsprit. I Täby Centrum igår tvättade vi oss tre gånger, plus spritservetten på vägen hem på tåget.
Jag vill att vi klarar oss till vaccineringen, men jag tror inte vi gör det. Det är minst en månad kvar tills dess, och nu ökar spridningen hela tiden.
Förresten, ska ni vaccinera er?
Hur går era tankar?

8 kommentarer:

jojocia sa...

Ja, inte är det roligt. Jobbar själv på sjukhus och det känns ju som att det är där det kan samlas sjuka människor. Jobbar i och för sig på förlossningen men det är ju ganska stor strömning av människor. Vi har i alla fall handsprit där. Var sjuk i april, maj och låg på sjukhus i en och en halv månad, känner inte för att göra om den vistelsen och frågan är hur kroppen skulle klara av att bli ordentligt sjuk igen. Nä vi får slå döv örat till och tänka DET HÄNDER INTE OSS.
Cia

Madde (maddepladder) sa...

Är för upptagen av att vara sjuk på riktigt för att tänka på vilka sjukdomar som eventuellt skulle kunna hoppa på mig. Så går mina tankar.

Fröken Juli sa...

Jag vill vaccinera mig men jag skall trots allt höra med barnmorskan eftersom jag är gravid. Men jag slipper helst. Vill inte att några andra normalt friska personer som inte jobbar inom vården hellre skall vaccinera sig. Då får vi bara en ännu värre flunsa nästa gång.

Dessutom dör folk varje år i influensa. Det hör liksom till. Det naturliga urvalet.

Linda sa...

Jag hört att vaccinet inte är testat på personer under 18 år & över 60 ännu. Jag vet inte om jag är så sugen att vaccinera mig, jobbar ju dock inte vården, men det är ju detta med att jag kommer ju ändå vara smittbärare + att det är en massa gifter i det där vaccinet så jag vet inte alls om jag är sugen

Anne sa...

vaccinet är testat på 300 barn, läste jag!
Jo, jag tror man ska vaccinera sig. Grunden i vaccinet är ju det gamla vanliga.och gifter får vi i oss varje sekund

Finnpajsaren sa...

Man blir skiträdd när media håller på. Och jag blir arg också, för om det är så farligt som de säger ja då är det ju allvar. Men om de rapporterar om det här så som de gör nu och ger det större proportioner än det förtjänar, då blir jag förbannad. En död i Sverige, jag vill ha siffror, hur många dör varje å i vanlig influensa?! Fakta, verklig fakta, till mig tack. (Han som dog var tydligen i en riskgrupp också.) Jag är inte alls säker på vaccinering. De som tillverkar den begär ansvarsfrihet, vaccinet innehåller kvicksilver som förbjöds i Sverige 1 juni och ska nu testas på ett par veckor i jämförelse med ett par månader som det tar i vanliga fall. Läs gärna här för ett alternativ: http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=657
Kram o hej pårej.

Anonym sa...

Jaha, å jag som var så säker på att jag bestämt mig för att vaccinera mig och hela familjen. Mest för att få stopp på smittspridning och för att kanske rädda dem som är i riskzonen för att bli sjuka.
Men nu när jag läst Finnpajsarens länk till zarahssida så blev jag med ens osäker igen.
Nu vet jag inte hur vi ska göra...
Min man var på årlig hälsoundersökning, han passade på att fråga där vad dom tyckte. Den läkaren tyckte att man skulle vaccinera sig just för att få stopp på spridningen. Han sa också följ debatten, för att se hur det hela utvecklar sig.
Vet inte om man blev just så mycket klokare av det.
/Mia

Anonym sa...

Jag vet inte riktigt, det känns så uppstressat med den här influensan. Kommer ihåg hysterin med Fågelinfluensan, märkte någon av den i Sverige ? Sedan så är det det här med att vaccinet innehåller Kvicksilver, känns smått olustigt att få det injeccerat.