24 april 2010

Vårstädning

Det är gårdstädning och folk man aldrig sett förut lyfter på sin sten och kikar ut i skarpa vårsolen.
Alla är ute och krattar och sopar och svettas sida vid sida.
Det är en fröjd att se.
Jag tog mig an lekplatsen, för där var ingen. Jag snaggade mig fram med den största häcksaxen jag kunde hitta, krattade löv och öste ner i stora sopsäckar.
Det är så skönt när man ser resultat. Buskarna är ansade och sticker inte ut ögonen längre när man går förbi, jorden syns för löven är borta och små små vårblommor böjer upp sina små huvuden.
Jag känner mig som en jätte i lilleblommans land, skövlar och drar fram.
Nacken mår bättre tack vare dagens knark: Voltaren.

Men nu måste jag jobba en stund inne på kontoret, ringa och komplettera en intervju. Irriterande, men ett måste.
Sen ska jag hoppa in i mina buskar igen och prata med blommorna!

1 kommentar:

mia sa...

Ja vårstädning ute i trädgården är väl den enda städningen som man kan tycka är kul.