25 augusti 2010

Var kommer allt ifrån????

Barn är inte miljövänliga direkt.
varenda vecka fyller jag en stor matkasse med skräp; papper, plast, pinnar, aluminiumstumpar (varifrån kom den?) ballonger, cd-fodral, tops, kinderäggrester mm mm mm
Och säg mig, vad härstammar alla rester från?
jag ser liksom aldrig källan!!!!
Jag har tömt bara en enda skrivbordslåda i Veeras rum och jag är helt slut av ansträngning!!!!

10.000 till den som ger tipset som får en 7 åring att bli så rädd för att jag ska bränna allt i majbrasan, att hon plockar upp efter sig!

6 kommentarer:

ninnibeth sa...

Det som funkar hemma hos oss är "5 minuters städning".
När rummet är städat så kommer ni överens om att varje dag, efter skola & läxor, så ska rummet städas i 5 minuter. Ställ äggklockan så hon kan se hur tiden tickar ner & hur mycket man faktiskt hinner på bara 5 minuter som inte är nå'n tid alls...
Naturligtvis måste man vara konsekvent & göra det varenda dag, och det skadar inte att Vinnie får börja han också så det inte blir Orättvist! :)

Anonym sa...

Visa att du menar allvar genom att verkligen skicka iväg det dom inte städar upp, sen kanske det räcker att hota med sopsäcken i fortsättningen, om inte så gör om proceduren,

Anne sa...

Bra tips!!! båda två.
äggklocka ska införkaffas snarast;))

Grabbarna bus är: sa...

En nätkompis till mig kör lördagsstädning MED "dammning"/dammsugning, annars blir det inget lördagsgodis/veckopeng. Hennes son är jämngammal med våra söner.. o det funkar visst för dom, jag har aldrig testat men det kanske kan vara nått ?!

Anne sa...

funkar ej hos oss
vi har testat lördagsstädning

tyvärr

mia sa...

Ta bort alla leksaker som inte städas undan plus välj en leksak utöver detta som de gärna leker med. Du behöver ju inte kasta dem. Utan lägg dem i kartonger på vinden t.ex. eller i ett förråd.
Sedan kan barnen få tillbaka sina favvoriter när de visat att de kan hålla rent och snyggt.
Jag tror inte på att städa en gång i veckan. Då blir det så mycket som hinner dras fram och det blir för övermäktigt för de små att städa undan allt. Tror på det som ninnibeth kör 5 min. städning varje dag istället. Sedan kan man ju underlätta för barnen att ha lådor och förvaring i rummet. Att var sak har sin plats. Så det blir lättstädat :)
Lycka till!