8 december 2008

Vi tjafsar om granen igen

Vi spränger traditionerna i år.
Och tar in granen på lucia!

Alltid har min pappa hämtat granen på julaftonsmorgonen. Med stora sågen över axeln har han trampat in i skogen. Och mamma har puttrat risgrynsgröten med mandeln under tiden. Och så har vi barnen, tinderögda hängt vid fönstret och väntat på Stora Starka Pappa som minsann fäller en gran med, nästan, sina bara händer!

Mr T dödade alla mina barndoms grandrömmar häromåret. Och sa att det minsann är förbjudet att hämta en gran i skogen. Att det är att STJÄLA. Och det gör man inte, sörrö!
Så Mr T åker snällt i bilen till närmaste granförsäljningsställe och KÖPER en jävla gran. Gärna på K RAUTA, för då får vi bonus!

Ordning och reda.
Fjantgran på freda.

Hur gör ni med granen???
När får den komma in i huset???

8 kommentarer:

Anonym sa...

Bästa mammablogg? Vill du ha chansen att vinna titeln bästa mammablogg och dessutom få ett kit med Molton Brown produkter? Var då med i denna tävling! Lycka till! =) Kram// Diana

Anne sa...

Tack för det;)

Anonym sa...

Vi har plastgran =). Min sambo är allergisk. Vi tar fram granen kvällen innan julafton och hjälps åt att klä den. När jag bodde hemma var det mammas jobb att springa ute i skogen dagen innan julafton för att leta upp en gran.
Som jag och pappa sedan kunde klaga på *skratt* (lite elakt, så nu är det även plastgran där...)

Linda sa...

Första året vi bodde tillsammans jag & mannen hade vi riktigt gran, men sedan hittade vi barr ända fram till midsommar.Sedan hade vi platsgran i många år tills förra året då vi körde på kunsgran. Så det blir det även i år. I vanliga fall & även när jag var yngre var det dagen innan julafton som man klädde granen. Men förra året tror jag vi var liiite tidigare & i år kanske det blir 2 dagar innan.. Vi får se...
Stjäla gran*hmm* *viskar* Det har vi med gjort*

Ina sa...

Vi har alltid äkta gran. Köpt eller ärligt nedhuggen i skogen. Jag brukar ta in den några dagar innan jul men inte för tidigt. Vill inte riskera att den barrar lagom till jul.

Jag är sådär grangalen. Vi hade nästan aldrig gran hemma när jag växte upp, eftersom vi ständigt firade jul hos släkt och vänner i Finland. Så när jag blev vuxen med eget hem så har gran varit galet viktigt. Ingen jul utan gran. :-)

Anonym sa...

Här ska det vara äkta vara, annars får det vara.. Det skall lukta jul :) Vi har fått snodd gran, snott själva men ärligt nog köpt de flesta år. I år ska vi dessuton sälja själva (gubben´s firma skall göra det) men då kommer jag köpa kungsgran för att slippa alla barren.. Har en klåfingrig son på 2 1/2 år :D (men för att få lukten så blir svårare)
Iår så åker granen fram den 4:e advent då våra stora barn åker till sin pappa på måndagen. Annars försöker jag hålla mig till dagen före :)

Anonym sa...

Vi köper gran på Bauhaus, för då får man pengarna tillbaka efter helgerna!

Vi klär granen vid första bästa tillfälle efter 1:a Advent, oftast runt Lucia, fast när jag var lityen klädde vi alltid granen på kvällen före julafton.

Anonym sa...

Firar vi jul hemma, så klär vi granen dan före doppardan.
Men i år åker vi norröver redan den 19:e dec. Så barnen lyckades övertala mig om att ta ner min lilla plastgran (som jag hade i mitt flickrum,hemma) redan första advent. Barnen klädde granen själv och fixade. Dom ville hinna njuta lite av julen här hemma också. Så vad gör man inte för barnen?
Men rekordtidigt kan jag säga att det var.