24 mars 2009

Fattigbloggen

Har precis börjat följa fattigbloggen och den är mycket intressant och bra.
Vilket helvete att leva på socialbidrag, vilken förnedring, vilken hetsjakt på överskottskronor!
Jag har själv gått på socialbidrag, under ett år ungefär. Men jag minns det som glada ljuva dagar; jag var ensam, bodde i en liten etta mitt i stan, skrev musik och flummade runt.
Och det bästa av allt: jag gjorde en jävla massa dyra ingrepp i käften.
Det mest mystiska i det hela var en av socialtjänstemännen, som ville gå ut och äta med mig. Mot att han fixade mig flera tusen till tandläkaren.
Hade det hänt idag, ojojoj, vad jag skulle sätta dit den jäveln!
Men då garvade jag bara, dum och ytlig som jag var.

Fattigbloggen är jävligt nyttig.
Men jag skulle hellre läsa en äkta sådan, egentligen.
Vissa månader skulle jag själv kunna vara den skribenten, förutom att vi bor i så kallat eget hem. Som Socialen skulle rycka undan fortare än fort.
Men vissa månader är riktigt läskiga, när vi har hundralappar kvar efter att allt är betalt.
Och då skulle vi vara fattigare än hon på fattigbloggen. Mycket fattigare.

Inga kommentarer: