25 december 2010

Isigt Underland- och gubbar på taket

Det gäller att hitta sina luckor för träning, igårkväll sprang jag i djupsnö tills hjärtat fick nog. Idag har jag sparkat gatorna fram och åter. Och jag mindes mina barndsoms bitande vinterkvällar. När vi for fram genom Martinniemi på sparken. På stenhårda isiga vägar, på en skena i svindlande kurvor...Jag älskar att åka spark- trots att det var typ 20 år sen sist;))

Veera och farmors häst Polly. Hästarna var inte jättenöjda över att vi våldsgästade med våra fingrar, mitt i lunchen..men vad hästar höjer julstämningen. Kolla rimfrosten i luggen!

Sen har vi tittat på gubbarna på taket. Och väntat på att de ska ramla ner, förstås. Precis som när man kollar på konståkning; man väntar ju bara på att de ska slå i röven efter trippel salko eller vad det heter, eller hur???

Och så här vackert är det här, runt husknuten. När jag börjar gå har jag svårt att sluta. Det känns som jag är i ett isigt Underland. Och bakom varje träd och snövall, väntar spännande möten med mystiska väsen...och jag vill bara gå vidare och vidare. Och aldrig vända hem igen.

Inga kommentarer: