12 juli 2010

Vinpimplet är det nya kafferepet

I förrgårkväll, när vi var ute och festade lite i Vaxholm blev jag plötsligt så äcklad av allt drickande och brölande, puffande på äckliga cigaretter.
Folk som blev fullare och fullare omkring mig. Fulare och fulare. Mer och mer illaluktande. Mer och mer pinsamma och patetiska.
Kring bordet intill satt ett stort gäng medelålders gubbar som beställde in skumpaflaska efter skumpaflaska. Och för varje glas brölade de patetiska saker och juckade mot parasollstativet.
Min mage krampade av äckelkänslor.

Jag började fundera över det här med det eviga skålandet hit och dit. Både i verkligheten och på bloggen och på facebook. Och över att så himla många statusuppdateringar handlar om alkohol. Skål och kippis. Nu tar jag mig en rackabajsare och rosévinmys på verandan.
Det slog mig också att jag aldrig längre träffar vänner utan ett glas i handen. Fikaträffarna har raderats helt och ersatts med vinpimpel och ölande.

Och jag blev faktiskt rädd av mina tankar. Jag frågade mig om det inte är kul att träffas utan att dricka alkohol längre? Varför det? Har man inget att prata om nykter? Törs man inte prata? Vad är det man vill bedöva?

Och så är det förstås viktaspekten. Alkohol är en jävla massa kalorier som sätter sig som fett på kroppen. Jag har ungefär tio kilos övervikt, jag behöver inga fler kilon att dra på.

Så nu blir det vit månad.
Sen blir det en omvärdering.
Jag har slagit in på ny väg.


SKRIV gärna vad du har för tankar kring glasklirret, som är det nya kafferepet.
Vore spännande att få höra DIN åsikt!

8 kommentarer:

MariaR sa...

Håller helt med dig, all samvaro är oerhört alkoholfixerad. Jag tycker verkligen om att dricka alkohol då och då, och det finns inget bättre än en utekväll för at rensa hjärnan ibland, men hela tiden? Måste man verkligen? Jag och min man diskuterade om vi ska bjuda på vin och öl på släktkalaset för vår treåring på söndag och kom fram till att vi bara bjuder på läsk och vatten. Få se vad folk säger. Jag brukar ta mig en vit månad ett par ggr per år och det är oerhört intressant att se sig omkring och upptäcka hur mycket folk faktiskt dricker.

mia sa...

Ja man tycker att man har sunda vanor. Men börjar man rannsaka sig själv så dricks det en hel del.
Och middag med vänner utan alkohol är inte så vanligt. Fast det händer :)
Men träffa vänner över en fika utan alkohol det händer oftare än med alkohol för min del.
Jag dricker ju inte mycket när jag dricker, men ofta. Det blir ett till två glas vin nästan varje fredag och/eller lördag.
Jag vill gärna ha kontroll över saker och ting. Därför tycker jag inte om att bli för berusad.
Sedan dricker jag till maten för att det är gott och inte för att bli berusad.

Unknown sa...

Du har verkligen helt rätt och jag tycker det är superbra av dig att göra något konkret själv, som en vit månad. Tror bla att stressen i vårt samhälle gör att man kopplar av tillsammans med lite vin. även om inte folk skulle säga att det är därför så tror jag att det är en aspekt. Sen har det blivit himla trendigt ju med mat och vin också. Ska bli kul och se om du går ner, eller mår bättre.-)

Unknown sa...

Du har verkligen helt rätt och jag tycker det är superbra av dig att göra något konkret själv, som en vit månad. Tror bla att stressen i vårt samhälle gör att man kopplar av tillsammans med lite vin. även om inte folk skulle säga att det är därför så tror jag att det är en aspekt. Sen har det blivit himla trendigt ju med mat och vin också. Ska bli kul och se om du går ner, eller mår bättre.-)

Görel sa...

Jag dricker själv väldigt lite... kanske om man tar i så blir det 1/4 dl vin i månaden. Om ens det.
Jag har nån såndär grej att jag tycker att jag (obs, jag, om andra väljer annat så är det upp till dom)har barn, och de behöver ha minst en nykter vuxen. Någon som kan köra/följa med till akuten. Någon som är som de brukar.

Kan bli lite väl olycklig på alla vinfyllda uppdateringar, inte minst bland småbarnsmammor... för jag tror inte riktigt på att det är 100% bra att dricka när man är gravid eller ammar. Eller att treåringen behöver ha två föräldrar som tagit varsin flaska vin.

Och även om natten skulle gå bra, så är det liksom inte värt det dagen efter.

Vin på barnkalas låter helknasigt... vilket barn skulle välja att ha onyktra vuxna kring sig? För man BLIR mer högljudd och oförutsägbar efter bara ett glas.

jag tycker du är modig och klok som vågar ta en vit månad! Och jag tror att du kommer att märka att man sällan blir särskilt ifrågasatt för att man väljer bort. Good luck!

Amanda sa...

Jag spottar inte i glaset men respekterar dom som gör det. Tycker kanske att den här nypuritanska hållningen till alkohol/socker/you name it känns en aning förnumstig, men har också förstått att det dricks på ett nytt sätt i sverige nuförtiden - mer i sällskapliga sammanhang och med mindre skam. Det kommer nog att ta ett par generationer innan vi hittar in i mer kontinentala alkolvanor (ie LITE och ofta, inte MASSOR vid få tillfällen som i min ungdom - eller som den nya trenden/övergångsperioden verkar peka på; mycket och OFTA). Om man får generalisera lite så känns det som att det finns något glädjelöst, måttlöst och självdestruktivt i svenskens sätt att dricka (kolla alla DÅRAR till barnfamiljer som sitter helt mosiga med sina starköl sju på morgonen i avgångshallen - jamen WOW vilket 'festligt' vis att fira semestern).
Det allra sunkigaste, och som jag absolut inte fattar hur folk klarar av, är att dricka innan klockan 18. Speciellt i sol och värme, man blir ju typ SJUK av sånt. Och karlar som inte kan "handle the drink", fy vad äckligt det är - det ser jag ner på mer än kvinnor som blir lite bladiga - vi är ju ändå mindre.

Grabbarna bus är: sa...

När det gäller barnkalas så spottar jag gärna i glasen.. eller en fika på gården alt det kommer vänner hem en em för just FIKA.. Inga problem MEN jag tar gärna en kall öl då o då.. hemma, på grillningen, puben eller vad det nu kan vara med ett SUNT förnuft (då jag faktiskt har småbarn)
Jag anser att det sunda förnuftet skall styra men vet (sett det själv) att många har svårt med det efter ett par glas/öl o det är trist.
Å jag har även sett att, som du säger.. att det nästan obligatoriskt att ha vin/öl på en bjudning... eller "vi ses på stan efter jobbet o tar en öl för att ses" istället för att träffas vid ett fik..

Bra debatt!

Antoinette sa...

Så sant!
Jag tycker absolut att det är gott med ett glas vin då och då, men det börjar gå till överdrift när man knappt kan ses utan att det är vin eller öl med i spelet. Sen är jag kanske extra känslig eftersom mitt ex tyckte att öl var viktigare än det mesta, inklusive mig.
Jag bestämde mig faktiskt, innan jag läste detta inlägg, för att ta en vit månad. Eller en och en halv; resten av juli och hela augusti, framförallt för att komma i form.

Men det är intressant hur man måste försvara icke-drickandet.
Jag var på fest för några veckor sen och valde att inte dricka."Jaha, du kör" fick jag höra. "Nä, jag har bara inte lust att dricka ikväll" (för precis så var det). Mycket märkligt. Man blir sedd som nån slags paria och måste förklara sig hela tiden. Som att man blir ett hot mot de som dricker.

Jaja. Tänkte egentligen bara skriva att jag också har tänkt på det du skriver om. Det dricks ofta. Och mycket. Och frågan är om det verkligen behövs?