17 november 2010

Om resan

Vi hade en fantastisk resa, helt perfekt. Flygningarna gick bra och barnen höll sig i skinnet..
Vi bodde på Hilton, som var det enda strandhotellet i Ras Al Khaimah, 8 mil norr om Dubai, ett riktigt lyxhotell med snabb och supert servie. Det var good morning madame, god afternooon madame, youre welkomen madam....Fast det där med Madame- fan jag kände mig som en stor tant när de sa det...
På mornarna tog jag en promenad, oftast med Vincent i vagnen och hittade man en kiosk och senare även ett apotek så blev man så lycklig. Så tyst o lugnt var det, mest bara sand, hav och byggnadsarbetarnas dunkande och bonkande- för det byggs ju precis överallt! Nästa höst lär det ha kommit ett gäng nya hus och hotell till byn.
Jag gick på massagebehandlingar på den lokala skönhetssalongen och betalade 200 kr för en timmes massage istället för 600 kr på Hilton!
Det blev mest taxiåkande, i snitt fyra resor per dag eftersom avstånden är långa, vägarna endast till för bilar och värmen förstås...36 grader i snitt hela veckan! Men värmen var skön, jag trivdes med den, vilket jag inte gör här hemma i Sverige på somrarna när det blir runt 30 grader. Där fanns en stilla bris nästan hela tiden.
Havet var salt och ljummet och turkost och sanden kritvit. Men barnen trivdes ändå bäst i nån av alla pooler på hotellet, förutom saltvattenpoolen för då fick man svidiga ögon, precis som i havet;)
Shoppingcentret Manar Mall tio minuter bort blev snabbt stamstället för där fanns allt man behövde, från shopping, till mat och till svalka. Vi var nästan ensamma där på dagarna....livet drag inte igång förrän på kvällen där nere..på kvällen var det som en myrstack i shoppingmallen..
Jag har shoppat, förstås: Parfym, väska, halsband, benvärmare med ugglor!!!, kavaj (för min fina kofta glömde jag när vi badade i heta källor) Veera har köpt magdansklingeliklongig sjal, vita boots och silverfärgad kofta. Vincent mest plastiga leksaker för en femma styck!
Maten var suverän, vi provade det mesta från enkel lokal middag för en hundring för hela familjen, till hotellets italienska för 700kr middagen. 99 procent av matvalen var lyckade!
Människorna var underbara, lite timida och höll sig undan om man inte tilltalade dem. Barnkära och villiga att vara med på bild när man frågade..
Bönerna fem gånger om dagen ekade mellan husen vart man än befann sig...jag älskar det ljudet! Så vackert och meditativt!
Vad mer?
Kommer inte på nåt just nu- allt var perfekt och vi åker dit igen och jag rekommenderar alla att åka dit..

Jo Dubai förstås- där var vi i ett dygn ungefär och det var gigantiskt, vackert, levande, och arkitekturen hysteriskt vacker och spännande. vi såg staden från dubbeldeckaren där vi satt i tre timmar och gapade och fotade;))
Ingen stad för småbarn dock, som de flesta gigantiska städer där trafiken är tät...shoppingcentren var ju over the top, lyxigt är bara förnamnet..
Kanske bor vi halva tiden på nåt strand hotell i Dubai nästa vecka, för att se allt vi inte hann med nu...

Nu har jag ont i fingrarna, måste vara mitt längsta inlägg nånsin.
Ställ gärna frågor om ni undrar över nåt!

Inga kommentarer: