12 februari 2011

Psykos

Näe jag vet inte det här med speldagar, som vi har infört här hemma. Datorspel bara på helger alltså.
Nu har Vincent suttit i 12 timmar och spelat; tja han utnyttjar sin rätt för heela slanten. Inte så konstigt egentligen.
Men det här kan ju inte heller vara så nyttigt; precis som med godiset lite att det blir en HAJP och ett slags psykos när LÖRDAGEN kommer i hela sin snaskighet.
Om man åt två godisar varje dag i stället då?
Och spelade en halvtimme varje dag?
Vad tror ni?
Jojo, sunt förnuft, och måttlighet och allt det där...LAGOM dos är väl just en lagom dos..
Jag får tinnitus på speldagarna, eftersom det är två datorer som vrålar mitt emot varandra. Och däremellan sitter mamma.
Eftersom jag var tredje minut måste slita mig från korsordet för att skjuta ner nån jävla legogubbe eller samla in hjärtan jättesnabbt, eller skriva in ett engelskt ord på juuutuuubb så att de kan lyssna på coola låtar, samtidigt helst.
Tvåbarnsmamma svårt tinnitusskadad- av barnens datorspel.
På en löpsedel nära dig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tips, ge dem all skärmtid de vill på lördagar. Men, De måste klara sig själva. Dvs bara spela spel de klarar själva. Behöver de hjälp är spelet för svårt, och då får de byta. Kanske tröttnar de då snabbare, och sitter inte hela dagen. Och så slipper du rycka ut var tredje minut... Sen kan man ju alltid sitta i närheten ändå, för att se till att de inte ger sig ut på heeeelt fel sidor..

/Malin, en av dina superanonyma läsare som nu bryter tystnaden... I detta viktiga och angelägna ämne... Har som du anar vääääldigt liknande problem:-)

Anette sa...

Mina två som är 8 och 5 år spelar en stund efter vi kommit hem från dagis och skola. Då spelar de ungefär en halvtimme-timme under tiden jag lagar mat. Sen när maten är klar så är det slut med spelandet för den dagen. För efter maten är det TV:n och Bolibompa som gäller 1-2 tim. Funkar hur bra som helst. På helgerna kan de spela kanske 1 tim per dag. Säger jag att de ska sluta spela så gör de det utan protester. Jag har antagligen snälla barn :-)

Anne sa...

Jag tror också att vi går över till dagligt spelande.
Det är helt galet här hemma nu på helgerna!!! igår fick lilleman hjärtklappning på kvällen, och det hade säkert med spelandet att göra
trodde han skulle få hjärtinfarkt!