15 januari 2009

Panik i fabriken!

I förrgår var det vatten på tvättstuge/soprum/ förrådsgolvet.
Trodde det var badkläderna som droppat, eller Vinnie som hittat en ny myshörna att kissa in.
Det blöta kom från värmepannan.

Och nu när vi har köpt hus så är VÄRMEPANNAN it-ordet liksom.
Snackar man värmepanna får man svettfläckar i armhålan på en sekund. För snackar man värmepanna snackar man muchos tusenlappos.
Såna där ni vet, BUFFERTtusenlappos, som vi av nån anledning inte har.

Så kom kompisen rörmokaren. Hoppades på ett rörfel. Men icke, det var utanför hans område meddelade han.
Bara att ringa VÄRMEPUMSKILLEN.

Och så vill jag genast planera för årets resor. Blir det nån Frankrike i maj eller? Blir de julafton i Tunisien eller?
Ska vi köpa kyl och frys, diskmaskin och 12 kilotvättande ångtvättmaskin? För det måste vi ju ha nu. Och springcykeln till Vinnie när han fyller 3 i sommar...

Inte fan lägger jag tusenlappos på en jävla ful fuckin VÄRMEPANNA.

Och så grälar vi, Mr T och jag.
- Inte fan tänker jag sluta leva för en pannas skull, vrålar jag.
- Nej inte jag heller, men kanske måste man prioritera pannjäveln, för vem är det som fryser här hemma och drar på elementen, jo DU!
- Men jag tänker inte sitta o jobba häcken av mig för en ful jävla...

och så vidare.

Så ringer vi VÄRMEPANNEKILLEN.
Och hjärtat slår. Munnen torkar. 347 sidor ur Atlas passerar revy. Alla mina resor!
Och vår värmepannekille är en mycket serviceminded person. Han sysslar med GOODWILL. Han går igenom Värmepannan i telefonen!

Mr T drar på sig byggarbrallan och tränger in röven bakom soptunnan, tvättstället, strykbrädan, toarullarna, blöjorna, sladdarna och tittar in i pannan. Med ficklampa och med telefonen klämd mellan örat och axeln.

Jag och ungarna steker plättor.

Och så hör vi ett: Tjohhooo, klart!
Mr T galopperar ut med bajs mellan fingrarna.
Här är skiten som proppat igen skiten. Nu har vi sparat sjuttonhundra plus att vi har kanske en panna som håller några år till.

Det är skit i kondensröret. Igensmockat. Vattnet som ska ut där kommer inte ut, det får vända och sippra ut från andra håll.

Jag andas ut. Munnen är blöt igen.
Nu jävlar är det fest.
Nu jävlar går jag och kollar flygbiljetter till Paris!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis! Vi köpte ny panna förra året, det gick loss på 45.000:-
Men vad gör man?

Anne sa...

Men alltså, kanman avbetala???
Nåt annat finns inte...

Anonym sa...

Klart man kan avbetala....om man gillar att betala dubbelt så mycket än vad det egentligen skulle ha kostat.
Men det är bättre att försöka spara ihop en buffert, sådan du tycker så mycket om Anne ;-))

Anne sa...

varför dubbelt , finns inte räntefritt?

Anonym sa...

Ja bästa att handla biljetterna redan nu Anne, så att dom inte går till någon tråkig "maskin" där hemma ;D

Anonym sa...

LOL! Nä, du den som säljer en panna räntefritt skulle jag bra gärna vilja få reda på....
Nä du vet dom jvl är blodsugare

Anne sa...

Oufucker då
Då ska jag odla päls.
Och köpa IKEAS alla värmeljus.

Anonym sa...

vi fick göra en omvärdering på huset och ta ett nytt lån (omvärderingen gjorde att lånet kunde läggas på bottenlånet)
det är väl också en typ av avbetalning. Och en investering i huset, det höjer ju värdet.

ecoloco sa...

Vardagssparande som heter duga! Helt plötsligt har ni ju TJÄNAT en massa tusenlappar. Grattis!
Loa

Anne sa...

nja, vi har flyttat fram det oundvikliga köpet, kanske ett år eller två. den här pannan är från 1989 så...