17 maj 2010

Rädd innan jag somnar

Har ni känt nångång när ni ska sova att ni är lättskrämda och känsliga för ljud?
Igårkväll när jag skulle försöka sova hade jag hjärtklappning och otroligt stark oro i kroppen. Jag fick lägga båda händerna över bröstet för att lugna ner mig. Minsta lilla knäpp gjorde att jag hoppade till, som om nerverna var utanpå huden. Jätteskum känsla.
När jag blir så där rädd för småljud så blir jag helt iskall inuti och hjärtat hamrar iväg otroligt fort. Fattar ingenting. Är det ångest?

När jag var yngre, och min panikångest hade gjort entré i livet, var jag jätterädd för att somna. Så fort jag började somna in fick jag panik och rusade upp ur sängen, helt säker på att jag skulle dö. Jag rusade ofta till fönstret, öppnade det och hängde ut huvudet- för att bli klarvaken fort och återfå kontrollen.
Tack och lov försvann det här efter några år. Jag hoppas den inte är på väg tillbaka!

Inga kommentarer: