21 mars 2011

När den blinda ringer Specsavers (Nej, jag har inte spons från dem...)

Jag ringde Specsavers idag och sa att jag nästan är blind, att jag måste komma direkt. Prassel, prassel i luren och så fanns det en tid om 25 minuter. Jag cyklade ner till byn så fort att håret blev kvar på cykelvägen.
Och så fick jag titta in i några ljushål med rött och gult, sen fick jag luftpuffar i ögonen (mätning av tryck i ögonen, fan jag har ett jävla tryck hela dagarna sa jag, men optikerkvinnan bara hummade) och så prickar, ränder, bokstäver, helt suddigt, bättre så här? eller så här? Skarpare nu? Eller nu?
Jajaja, men ge mig medicin mot smygande blindhet! Tabletter mot gråstarr! Ge mig tid för akut operation!
Jag är blind för faen!

Hm, prassel prassel. Klickklick på tangentbordet, Prassel, prassel, hmmm. Hmmmm!

Och så:

Ja, det är lite konstigt det här.
Du har samma syn som du hade sist du var här 2008. Inget har förändrats. Möjligen kan jag gå upp 0,5 så att ögonen får lite avlastning framför datorn. Skulle du vilja det?

För det är så här, kära vänner.
Jag har skitbra syn, men skittrötta ögon. Just för att jag har bra syn. Hänger ni med?
Nähä.
Optikern sa att mina ögon vägrar att acceptera glasögon. De STÖTER IFRÅN sig glasögonen. Ögonen jobbar som HELVETE för att kunna se så bra som jag gör. De står ut som råttpittar men ojojoj vilken bra syn jag har.
Med lite tur, så blir min syn sämre (ja, det låter krasst konstaterade optikerdamen) men då kommer mina ögon att ge upp och gå med på glasögon.
You see. Mina ögon vinner över glasen. Mina ögon har superhjältekrafter. De ACCEPTERAR inte glasögon. De motar glas i grind, kan man säga.
Så. Jag beställde 0,5 starkare på ett par nya brillor och tog samma styrka till mina tjusiga HUGO BOSS, så jag kan jämföra hur det känns.
Men varför har ni så fula bågar, undrar jag.
Nämmen, sååå fula är de väl inte. Vi har lite nyheter här...på herrsidan.
Stort face behöver stooora bågar.
Nepp, hittade inga som ens i närheten är som mina HUGO BOSS. Så jag bad henne välja. Hon valde en brunvartgrön halvmesig båge och så betalade jag.
Om en vecka kommer mina noll komma fem starkare brillor.

Sa jag, att hon inte tyckte jag var blind?

2 kommentarer:

mia sa...

Hahahaha...ett av dina roligare inlägg på länge, jag skrattar på mig.
Tack för ett gott skratt Anne!
Nu har jag förlängt livet lite till.

mia sa...

Och en underbar bild till texten :D